talousarvio 2017

29.3.2017 klo 21:16 Uutiset

Talousarvio 2017: Kristillisdemokraattien ryhmäpuheenvuoro
On erinomainen asia, jos Porin velkaantuneisuus saadaan pysäytettyä. Vielä parempi, jos veroäyriä ei tarvitse nostaa, ja investointitaso säilyy silti ennallaan. Aivan varmasti jokainen Porin puolueista haluaisi kaikkea tätä.
Miksi sitten kolme puoluetta irtautui tänä vuonna tehdystä valtuustosopimuksesta, joka sitoutui juuri näiden asioiden tiukkaan noudattamiseen?
Siksi, että aavistimme, mihin härkäpäinen sitoutuminen näiden kolmen säännön samanaikaiseen toteuttamiseen johtaisi!
Arkirealismi kertoo, että taloudellisesti näin heikkoina aikoina rahat loppuvat ja hinta peritään tasamaksuina ja palveluheikennyksinä, jotka kohdistuvat pahiten juuri heikoimmassa asemassa oleviin.
Mitä jo tänä vuonna on tapahtunut? Pori on pienentänyt vanhuspalvelujen hoitajamitoituksia, nostanut palvelumaksuja, pitänyt yllä sijaiskieltoja ja lomauttanut henkilökuntaansa sosiaali- ja terveyspuoli mukaan luettuna.
On totta, että valtion taloutemme on heikossa kunnossa, kunnat kärsivät, jotain on tehtävä, ettei velkataakka kasva liian suureksi. Silti päälaskun periminen työttömiltä, sairastuneilta, vammaisilta, vähävaraisilta ja vanhuksilta ei ole reilua.
Kun rahat loppuvat, pitää säästötalkoot ulottaa kuntalaisiin heidän taloudellisen kantokykynsä mukaan, jolloin veroäyrin korotus, niin ikävää kun se kaikille meille veronmaksajille onkin, on ainoa tasapuolinen keino. Tällöin se, jolla vähän, selviää pienemmällä lisälaskulla, ja se joka ansaitsee hyvin, maksaa saman prosenttiosuutensa omista isommista kuukausituloistaan.
Raumalla ja Porilla on ollut tänä vuonna sama kunnallisveroäyri 19.75%. Rauma nostaa sitä nyt 0,25%-yksiköllä, Pori ei.
Raumalaisten keskimääräinen tulotaso on korkeampi, kuin meillä Porin asukkailla, jolloin kunnallisverojakin kertyy mukavammin. Rauma oli myös kaupunkina pitkään melko lailla velaton, meille taas sitä velkaa on kertynyt jo pitkällä aikavälillä.
Miten meille sitten yleensä on mahdollista selvitä tällaisen vuoden jälkeen entisin eväin.
Ratkaisu on se, että syömme niitäkin eväitä, jotka olisivat tulevaisuudessa antaneet meille jatkuvaa tuottoa.
Hieman tragikoominen juttu oli, että ensin nostettiin tonttivuokria ja vuokratonttien lunastushintoja aivan järkyttävän paljon. Niin paljon, että kaiken kohtuuden nimissä oli pakko luvata myydä tontit vielä vanhalla hinnalla omiksi niille, jotka sitä halusivat ja joilla oli varaa lunastaa tonttinsa.
Näitähän löytyi, ja nyt budjetissamme arvioidaan tämän merkittävän tulolähteen tuottavan ensi vuodelle 6,4 miljoonaa euroa — eli noin 0,5% -yksikön verotuottoa vastaavasti.
Hieno homma, tämähän vastaa tuloina kahta ”Rauman mallin” 0,25%-yksikön korotusta ja silti äyri on entinen 19,75.
Kaikki hyvin paria pikku juttua huomioimatta:
1. Tämä lämmittää saman verran, kuin pakkasella punttiin päässyt pisu, eli vain hetken. Tonteista ei voi periä lunastushintaa enää toista kertaa.
2. Tonttien vuokratulot loppuvat, ja tämä tietää nykyvuokratasolla noin 700000 euron tulomenetyksiä joka vuosi. Prosentteina siis yli kymmenen prosentin menetystä joka vuosi saatuun yhteisrahamäärään verrattuna. Yksikään arvonsa tunteva sijoitusyhtiö ei Suomessa lupaa sijoitukselle yli 10% korkoa. Pankkikorot ovat lähellä nollaa. Porin kaupunki saa kertapottina 6,4 M€ ja menettää tästä vuosituloina loputtomiin 700000 euroa vuodessa. ”Peittoamme” sijoitusyhtiöt mennen tullen.

Pikku neuvo tulevaisuutta varten. Jos kaupunkimme tulevaisuudessa haluaa vaikka paikata budjettinsa 6 M€:lla, pankista saa rahaa korolla, jonka vuosikustannukset jäävät nykytasolla noin kymmenesosaan 700000 eurosta.
Ai niin, valtuustosopimushan kieltää lisälainanoton, mutta sittenkin…

Kyllä tämä vaalivuoden budjetista kävisi, päältä päin korea ja pienellä tuurilla voi jopa toteutua siihen asti, että heti vaalien jälkeen vuoden puolivälissä tilanne tarkastellaan uudelleen.
Silloin vaalit on käyty, ja tosiasiat voi huokeammin mielin tunnustaa.

Me kristillisdemokraatit emme olisi voineet hyväksyä sitä, että vanhustenhuollon hoitajamitoituksen alennus jää ensi vuodellekin voimaan. Rahoitus vaatimaame hoitajamitoituksen palauttamiseen olisi saatu pienellä 0,25%-yksikön veroäyrin muutoksella.

Nyt kuitenkin tässä talousarviokokouksessa sorvattu kompromissiesitys lähtee siitä, että hoitomitoitukset palautetaan ennalleen, mutta rahat siihen otetaankin tonttimyynnistä. Toivotaan, että tämä riittää, sillä kuluvan vuoden kaltaista budjettivajefarssia lomautuksineen ja muine seuraamuksineen ei varmasti kukaan yhdessäkään puolueessa halua enää uusia.

Hyväksyessämme budjetin, varaamme itsellemme oikeuden tehdä yksittäisiin kohtiin muutosesityksiä.

KD-ryhmän puolesta Simo Korpela