Mihin hyvinvointialueemme valtuustoa tarvitaan?
Mihin hyvinvointialueemme valtuustoa tarvitaan?
11.10.2024 klo 17:19 Uutiset
Mihin hyvinvointialueemme valtuustoa tarvitaan?
Satakunnan hyvinvointialueelle valitaan taas keväällä uusi aluevaltuusto. Mihin sitä tarvitaan? Miksi siinä on niin iso 69 valtuutetun joukko?
Kun hyvinvointialueen perustaminen siirsi kaikki sosiaali- ja terveysalan tehtävät pois kunnilta maakunnalliseen organisaatioomme, muutos oli valtava. Jokainen puolue näki silloin tärkeäksi sen, että päätöksenteossa kuuluu koko Satakunnan ääni. Halusimme mahdollisimman tasapuolisen toteutuksen kaikille alueille.
Kuitenkin syrjäseudut ovat edelleen syrjäseutuja, ja sotepalvelut usein vain heikentyneet.
Mitä valtuusto on asiassa tehnyt?
Viime vuonna marras – joulukuun vaihteessa aluevaltuusto ylimpänä päättävänä elimenä todella käveli kaikkien muiden johtajien ja päättäjien yli. Se vaati ja myös sai itselleen päätösvallan palveluverkosta.
Kevätpuolella aluehallitus sitten vain tiedotti, että päätöksessä mainittu käsite palveluverkko olikin lahnaverkko, eli koostui vain muutamasta isosta sotekeskuksesta. Näihin hukutettiin pienempien kuntien terveys- ja sosiaalialan palvelupisteet. Aika näyttää, mitä tämä käytännössä merkitsee. Joka tapauksessa valtuustolla oli edes yritys ottaa vastuuta ja päätösvaltaa sekä kuunnella kipeissäkin ratkaisuissa tasapuolisesti koko Satakunnan ääntä.
Kun pari vuotta sitten päätettiin professiojohtajista, virkahenkilöjohto ei olisi halunnut sijoittaa näitä lainsäädäntömme suosittelemia asiantuntijoita mukaan hallintosääntöömme. Näiden korkean tason asiantuntijoiden tehtävänä oli ja on sopeuttaa suurten muutostemme pullonkauloja niin, että palvelut kehittyvät viimeisen tiedon mukaisesti parhaalla mahdollisella tavalla.
Nyt 16-jäseninen aluehallituksemme myöntyi esittelijän tahtoon, eli esitti professiojohtajien jättämistä pois uudelleen muokatusta hallintosäännöstä. Vain 4 hallituksen jäsentä oli tätä muutosta vastaan.
Silti aluevaltuusto teki selvin numeroin 42-27 päätöksen, joka säilytti nämä virat hallintosääntömme suojassa. Valtuusto näytti valtansa korkeimpana päättävänä elimenä. Monet puolueiden rivivaltuutetut eivät siis halunneet toimia hallituksessa istuvien johtohenkilöidensä mielen mukaan. Minä muiden mukana en halunnut, että kyseiset tärkeät ja kokonaismenoja säästävät virat häivytettäisiin useiden henkilöiden osa-aikaisiksi sivutehtäviksi.
Hallintosääntö suojelee, vai suojeleeko? Kaikkia velvoittavaan hallintosääntöömme on kirjattu kolme professiojohtajan virkaa. Näistä yksi on ollut täyttämättä ja toisen hoitajalle ympättiin sivupesti, joka vie valtaosan työajasta. Virkajohdolla ja aluehallituksella on nyt tässä asiassa vakava peiliin katsomisen ja korjausliikkeen paikka.
Valtaa ja vastuuta ei valtuustolle tyhjästä anneta, ne pitää olla valmis ottamaan. Tässä mielessä todella toivon, että uudet keväällä valittavat Satakunnan hyvinvointialueen valtuusto ja sen päättämä tuleva aluehallitus tarttuvat vastuullisesti ohjiin, ja pitävät ne käsissään.
Simo Korpela
kaupunginvaltuutettu, aluevaltuutettu, iäkkäiden palvelujen lautakunnan jäsen, kristillisdemokraattien Porin osaston ja Satakunnan piirin pj