Keski-Suomi sai uuden hyvinvointialuestrategian

11.9.2025 klo 20:59 Uutiset

Keski-Suomen aluevaltuusto päätti hyvinvointialueen strategiasta ja kävi samalla evästyskeskustelua palvelustrategiaan ja palveluverkkoon liittyen.

Keski-Suomen KD:n aluevaltuustoryhmä on tyytyväinen tähän esitykseen – uusitussa strategiassa linjataan tuleville vuosille palveluiden tuottamisen keskeiset periaatteet ja tavoitteet, huomioiden myös talouden merkityksen.

Keski-Suomen kristillisdemokraatit pitävät hyvinvointialueellaan keskeisimpänä tavoitteena talouden ja palveluiden tasapainon saavuttamista.

Kristillisdemokraattisen ryhmän kahdeksan pointtia palvelustrategiaan ja palveluverkkoon liittyvässä lähetekeskustelussa 2025:

1. TALOUS: Palvelut sopeutettava talouden reunaehtoihin, tehtävä pitkäjänteisiä ja
asiakkaiden tarpeen mukaiset palvelut turvaavia ratkaisuja; ei äkkinäisiä veivaamisia
ees taas. Ryhmien välisen yhteisen näkemyksen etsiminen on perusteltua.

2. PALVELUIHIN PÄÄSY: palveluihin pääsyn sujuvuus keskeistä, karuselli ja vältettävissä
olevat kuljetukset on minimoitava; palveluiden sujuvuutta edistää myös se, että tieto
liikkuu tarvittavalla tavalla henkilöstön välillä.

3. TIETO JA VAIKUTUSARVIOINNIT: päätösten tulee perustua tietoon ja
vaikutusarviointeihin; esim. yksikkökustannukset, vaihtoehtoiskustannukset, etäisyydet, hoidon jatkuvuus, kuljetusten tarve ja aiheutuneet kustannukset, vaikutukset jatkohoitoon pääsyyn ovat hyödyllisiä tietoja; myös vertailutietoja muilta
hyvinvointialueilta on tarpeen kertoa, esim. tarjotaanko meillä jotain palveluja enemmän kuin muualla.

4. ENNALTAEHKÄISEVÄT PALVELUT: ensimmäiseksi ei tule karsia ei-lakisääteisiä
ennaltaehkäiseviä palveluita, vaan arvioida niistä saatava hyöty ja vaikutus
kustannuksiin; ollaan mieluummin etukenossa kuin jälkijunassa! Tämä korostuu
erityisesti lasten palveluissa.

5. KUMPPANUUDET: toimivat ja lisäarvoa tuovat kumppanuudet ja toimintamallit tulee
tunnistaa. Tiivistä yhteistyötä on tehtävä erityisesti kuntien kanssa, mutta myös
järjestöjen ja yritysten. Kustannukset eivät kuitenkaan saa karata, mikä vaatii
ymmärrystä realistisesta hintatasosta ja kykyä neuvotella. Kumppanuus on hyvä, mutta
hallitsemattomat hinnannousut huono asetelma.

6. LIIKKUVAT PALVELUT: liikkuvia palveluita tulee hyödyntää, etenkin jos esitetään
toimipisteiden lopettamisia. Erityisesti tulee ottaa huomioon paljon palveluita
tarvitsevien tilanteet ja palvelutarpeet.

7. DIGIPALVELUT: hyödyntämisessä voidaan edetä, mutta otettava huomioon myös
henkilöt, joilla ei ole sen käyttöön mahdollisuutta tai taitoa.

8. HENKILÖSTÖN EHDOTUKSET: otettava huomioon ja hyödynnettävä, mikäli ne
sisältävät soveltuvia esityksiä. Aluehallitukselle ja mielellään valtuustolle on niistä hyvä
saada raportti.

Haluamme siis edetä määrätietoisesti, mutta harkitusti, mielellään yhteistä näkemystä hakien ja myös asukkaat ja henkilöstö mukana pitäen!